با توجه به انجام اکثر امور توسط اینترنت امکاناتی که به طور رایگان از طریق شرکت های بزرگ در اختیار کاربران قرار گرفته است افزایش یافته است. گوگل شیت یکی دیگر از امکانات رایگان شرکت گوگل است که شما به کمک آن می توانید کارهای خود را ثبت و ویرایش نمایید. گوگل شیت برنامه ایی مشابه صفحه گسترده اکسل می باشد اما بسیار دسترس تر از این نرم افزار می باشد.

گوگل شیت چیست

گوکل شیت یک برنامه صفحه گسترده می باشد. آیا می دانید برنامه صفحه گسترده به چه برنامه هایی گفته می شود. قبل از توضیح در مورد گوگل شیت به صورت کلی و مختصر در مورد این برنامه توضیح می دهیم.

برنامه های صفحه گسترده به برنامه هایی اطلاق می شود که به کاربر اجازه مدیریت اطلاعات خود را از طریق جداول می دهد. شما قادر هستید برنامه های خود را به صورت دسته بندی شده و از طریق توابع پیچیده ریاضی در این جداول ثبت کنید و امکان ویرایش نیز وجود دارد.

ناگفته نماند تاکنون نرم افزارهای صفحه گسترده زیادی به کاربران معرفی شده است از جمله:

  • Excel
  • Spss
  • LibreOffice Calc

نرم افزارهای صفحه گسترده مختلفی وجود دارد: اکسل، Spss، Liber Office و گوگل شیت

در کنار تمامی این نرم افزارها شرکت گوگل نیز که همواره پیشگام بوده است نرم افزار رایگان گوگل شیت را به منظور مدیریت صفحات گسترده در اختیار کاربران قرار داده است. گوگل شیت در واقع برنامه ایی است برای سازماندهی اطلاعات و ویرایش آنها در قالب جداول که کاربر می تواند اطلاعات خود را به صورت آنلاین و در صورت دسترسی به اینترنت ملاحظه نماید. گوگل شیت دارای اپلیکیشن موبایل نیز می باشد و شما تنها با داشتن یک گوشی موبایل و دسترسی به اینترنت می توانید بر اطلاعات خود مدیریت داشته باشید. واضح است که گوگل شیت یک برنامه صفحه گسترده تحت وب می باشد. گوگل شیت به منظور انجام کارهای پیچیده با محاسبات ریاضی برنامه ریزی شده است اما این نرم افزار قابلیت انجام کارهای ساده روزانه را نیز دارد. در واقع برنامه ایی است برای تمام احاد جامعه.

قابلیت های گوگل شیت Google sheet

  • وارد نمودن و تبدیل فرمت های Excel, .csv, .txt and .ods به گوگل شیت.
  • شما میتوانید گزارش هایی با فرمت های مختلف داشته باشید از جمله: Excel, .csv, .txt and .ods و نیز PDF و HTML files
  • شما می توانید به صورت واحد و آنلاین با افرادی که درحال ویرایش اطلاعات هستند چت نمایید.
  • این برنامه یک برنامه تحت وب است بنابراین شما قادر هستید آن را روی بلاگ یا وب قرار دهید
  • همچون سایر برنامه های صفحه گسترده قادر به رسم گراف، چارت و اعمال فرمول و محاسبات ریاضی بر روی داده های خود هستید.

چرا باید از گوگل شیت استفاده کنیم

در کنار تمام نرم افرارهای صفحه گسترده گوگل شیت مزایای فراوانی دارد که موجب انتخاب آن در کنار سایر نرم افزارها گردیده است. از جمله:

  1. امنیت اطلاعات
  2. اطلاعات همیشه به روز است.
  3. تجزیه و تحلیل اطلاعات با سرعت بیشتری نسبت به سایر نرم افزارهای انجام می شود.
  4. شما در این نرم افزار قادر هستید از امکاناتی که قبلا در اکسل آموزش دیده اید استفاده کنید. فرآیندهایی مانند انواع توابع.
  5. از آنجاییکه تمام اطلاعات شما در یک مکان ثبت و ذخیره می شود بسیاری از فرآیندهای خودکار سازی با سرعت بیشتری انجام می شود.

نحوه ساخت  گوگل اسپیردشیت

همانطور که می دانید شما باید در ابتدا یک اکانت گوگل درایو داشته باشید. بنابراین ابتدا وارد اکانت خود شوید و روی گزینه New کلیک نمایید. منویی برای شما باز می شود و شما باید گزینه Google sheets را انتخاب نمایید.

حال شما محیطی کاملاٌ مشابه نرم افزار اکسل ملاحظه می کنید و مانند اکسل تمام امکانات را جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات شما داراست.

شما می توانید اطلاعات از قبل آماده شده خود را از طریق کلیک بر روی گزینه File و سپس import در گوگل شیت آپلود نمایید. همچنین گوگل شیت قابلیت به اشتراک گذاری را دارد که این امر با کلیک بر روی کلمه Share در بالای صفحه امکان پذیر است در پنجره باز شده آدرس ایمیل شخص مورد نظر را وارد کنید و از طریق گزینه های موجود میزان دسترسی شخص مورد نظر را انتخاب نمایید.

گوگل شیت دارای امکانات بسیاری است که دیگر کاربر را از وابستگی به سیستم های پیچیده و نیازمند به نرم افزارهای خاص رهایی بخشیده است.

مجتمع فنی تهران با آموزش دوره های کامپیوتر و IT شما را به همگام شدن با نرم افزارهای نو و موفقیت در این عرصه دعوت می نماید.

یکی از معروف ترین نرم افزارهای صفحه گسترده نرم افزار اکسل می باشد.

شما میتوایند آموزش دوره Microsoft Office Excel 2016 و دوره Microsoft Office Excel Expert 2016 در مجتمع فنی تهران فرابگیرید.

برای مشاهده سرفصل دوره های اکسل می توانید در بخش آموزش ICDL بر روی اسم دوره کلیک نمایید.

مقالات مرتبط با کامپیوتر

نمایش دیدگاه ها

  • سلام
    من برای افزایش امنیت گوگل شیت میخوام از امکان دانلود گوگل شیت جلوگیری کنم ولی از طرفی اجازه ورود دیتا به برخی ستونهارو به اعضا بدم؟ آیا راه حلی برای این موضوع وجود داره؟
    درنظر داشته باشید که با محدود کردن دسترسی به can viewed یا can comment مشکل حل نمیشه چون توی این دو دسترسی امکان ویرایش هیچ یک از ستونها برای اعضا وجود نداره!

    شاید یک راهش ساخت گوگل فرم و لینک کردن به گوگل شیت فعبی باشه ولی نمی دونم چطور میتونم ستون های دلخواه ام رو به گوگل فرم تبدیل کنم یا گوگل فرمی طراحی کنم که با تکمیل آن ستونهای مورد نظر در گوگل فرمم درست بشه!
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • با سلام خدمت شما دوست گرامی
      لطفا با کارشناسان مجتمع فنی تهران تماس حال فرمایید تا در صورت امکان شما را با استاد مربوطه ارتباط دهند تا اطلاعات درست و دقیقی دریافت نمایید.

مقالات اخیر